۱۳۸۹ اسفند ۱۵, یکشنبه

نکات ایمنی در راهپیمایی و بازداشت

همانطور كه مي‌دانيم يكي از اقدامات نيروهاي سركوبگر براي ايجاد رعب و وحشت در ميان مردم، بازداشت‌هاي 2 الي 3 هفته‌اي از ميان افراد عادي و به صورت رندوم است كه مخصوصا در روزهاي راهپيمايي‌هاي اعتراضي اين خطر بيشتر شهروندان آزاديخواه را تهديد مي‌كند. براي مقابله با اقدامات كور و كهنه اين جماعت، توجه به نكات زير خالي از لطف نيست:
1. بازداشت‌ها اكثرا يا در هنگام راهپيمايي صورت مي‌گيرد يا به ندرت (مثلا اگر فعال سياسي باشيد يا جايي از شما مدركي داشته باشند) در ساعات عصرگاهي در محل كار يا در ساعات اوليه بامداد در منزل صورت مي‌گيرد (12 الي 6 صبح)، بدين ترتيب كه 3 يا 4 مامور با حكم به منزل شما مراجعه كرده و به بهانه‌ي پنهان كردن مواد مخدر يا اقدام عليه امنيت ملي به منزل شما وارد مي‌شوند.

2. براي كم كردن خطر بازداشت و دردسرهاي آن ضروري است كه قبل از هر راهپيمايي اصول زير را رعايت كنيم:

- حتما و حتما به خانواده اطلاع دهيد كه قصد رفتن به راهپيمايي داريد و براي هر روز مهم جنبش سبز يك سناريوي از پيش ساخته و هماهنگ با خانواده و نزديكانتان داشته باشيد چرا كه در صورت دستگيري شما با آنها تماس گرفته و در مورد هدفتان از رفتن به خيابان مي‌پرسند!

- به صورت تنها و انفرادي به راهپيمايي نرويد و مثلا با گروهي از آشنايان (دوستان، اقوام و...) در راهپيمايي حاضر شويد. توجه كنيد كه نيروهاي سركوبگر اصولا طعمه‌هاي خود را از ميان افراد تنها انتخاب مي‌كنند! از طرف ديگر توجه به اين نكته ضروري است كه هيچ راهپيمايي و اعتراضي آخرين اعتراض نيست، اگر روزي تنها هستيد و امكان حضور در حركت اعتراضي را نداريد به خود پشيماني راه ندهيد چرا كه تا رسيدن به آزادي راه درازي در پيش است و بازهم موقعيت براي راهپيمايي‌هاي اعتراضي در آينده خواهد بود.

- سعي كنيد لباستان تا حد امكان از رنگ‌هاي عادي و معمولي باشد (لباس‌هاي اداري) و از پوشيدن رنگ‌هاي منحصر به فرد – تابلو- (قرمز، زرد و...) پرهيز كنيد چرا كه با اين رنگ‌ها بيشتر به چشم نيروهاي سركوبگر مي‌آييد. معمولا بهترين انتخاب براي راهپيمايي مخصوصا در فصل سرد رنگ سياه است. همچنين سعي كنيد لباس و كفشتان امكان دويدن را براي شما فراهم كند. اگر چند لباس روي هم بپوشيد نيز مي تواند در برابر ضربه‌هاي احتمالي باتوم شما را مصون‌تر نگاه دارد.

- سعي كنيد اطلاعات سياسي خود (مانند عكس، فيلم، مقاله و...) را در يك هارد ديسك اكسترنال ذخيره كنيد و قبل از راهپيمايي يا در صورت احساس خطر، هارد را از كامپيوتر جدا كرده و در محل ديگري پنهان كنيد چرا كه در صورت دستگيري شما به منزلتان مراجعه كرده و كامپيوترتان را جستجو خواهند كرد. (توجه به اين نكته ضروري است كه اگر از هارد اكسترنال استفاده مي كنيد، پس از جدا كردن از كامپيوتر، My Recent Documents خود را از درايو C در قسمت Documents and Settings پاك كنيد و كلا تمام شواهد مبني داشتن هارد اكسترنال را از بين ببريد.)

- در بازجويي اكانت Facebook شما را نيز خواهند خواست كه اگر ادعا كنيد در Facebook عضويت نداريد Username, E-Mail و همچنين نام خانوادگي شما را جستجو خواهند كرد. لذا پيشنهاد مي كنيم نام خانوادگي اصلي خود را در Facebook عوض كنيد.

• همچنين در قسمت Account در نوار Privacy Setting تنظيمات امنيتي را به دقت انجام دهيد تا كساني غير از دوستان قابل اعتمادتان قادر به رويت پروفايل شما نباشند.
• از اكسپت كردن كساني كه نمي‌شناسيد شديدا پرهيز كنيد، چرا كه اوج هنر ارتش سايبري سپاه اينست كه از با عكس‌هاي جذاب به شما پيشنهاد دوستي مي‌دهند تا اطلاعات صفحه شما را مشاهده كنند.
• تغيير پروتكل امنيتي در قسمت Account Setting از http به HTTPS بسيار مفيد است.

- همچنين در بازجويي از شما آدرس E-Mail و Password تان را مي خواهند و اگر مطالب سياسي در Mail Box شما باشد برايتان دردسر آفرين خواهد بود... لذا داشتن يك E-Mail دوم امري بسيار ضروري است. سعي كنيد Mail Box اين E-Mail را نيز به نحوي از چند ميل غير سياسي پر كنيد.

- در ضمن سعي كنيد به هيچ وجه از Yahoo Mail استفاده نكنيد چرا كه اين شركت سابقه همكاري در افشاي نام و مشخصات كاربران خود به دولت چين را دارد. لذا پيشنهاد ما استفاده از Gmail است چراكه هم خوش سابقه تر و هم ايمن تر از Yahoo Mail است.

- همچنين در Internet Explorer در قسمت Tools در نوار Internet Options شاخه اي وجود دارد كه به شما اين امكان را مي‌دهد كه History, Username & Passwords و... را پاك كنيد. اين كار فراموش نشود. اين امكان در مرورگرهاي ديگر مثل موزيلا و گوگل كروم هم موجود است. در گوگل كروم در قسمت Option -> Under The Hood -> Privacy -> Clear Browsing Data و در موزيلا در قسمت Tools -> Clear Your Recent History اين امكان وجود دارد.

- قبل از هر راهپيمايي اس.ام.اس‌هاي خود را پاك كنيد و اصلا بهتر است اس.ام.اس سياسي ندهيد چرا كه كنترل اس.ام.اس بسيار ساده هست و حتي امكان دارد به خاطر اس.ام.اس بازداشت شويد، همچنين در هنگام بازجويي ممكن است پرينت اس.ام.اس هاي چند ماه اخير شما را در مقابلتان قرار دهند و در دردسر بيافتيد. البته تعدادي از كساني كه آزاد شده‌اند گفته اند كه در هنگام بازجويي تنها اس.ام.اس‌هاي موجود در Inbox موبايلشان بررسي شده است.

3. بعد از دستگيري به بازداشتگاه منتقل مي‌شويد كه معمولا زندان اوين است اگر به اوين منتقل شويد از شما عكس گرفته شده و لباس زندان، مسواك، خمير دندان و يك حوله تحويل مي‌گيريد. لباس‌هاي خود را نيز تحويل مي‌دهيد. همچنين از زمان وارد شدن به اوين چشم بند بر چشمانتان خواهيد داشت كه تنها جلوي پاي خود را ببينيد چرا كه آنها از شناسايي شدن شديدا مي‌ترسند. جالبتر اينكه حتي عده‌ي زيادي از آنها با اينكه شما چشم بند بر چشم داريد بازهم از ترسشان ماسك مي زنند.


4. پس از اين مراحل شما وارد سلول انفرداي مي‌شويد و 10 الي 15 روز تا اتمام مراحل بازجويي در آنجا خواهيد بود. سلول انفرادي اتاقي سه در دو با سقف سه متري است كه كف آن موكت است و شامل يك روشويي با شير آب گرم و سرد، يك توالت فرنگي، دو عدد لامپ (كه شب و روز روشن است)، يك پنجره و سه عدد پتو است. همچنين مي‌توانيد با زنگي كه در اختيار داريد شب‌ها در خواست خاموشي يكي از لامپ‌ها را داشته باشيد.


5. در سلول انفرادي يك قرآن و يك نهج البلاغه است. مي توانيد با مطالعه آنها و همچنين ورزش خود را سرگرم كنيد. همچنين روزهاي يكشنبه و چهارشنبه نوبت حمام شماست. ولي مي‌توانيد بين اين دو روز هم درخواست حمام داشته باشيد.


6. معمولا در اين دستگيري ها شما را به بند 240 يا 209 مي برند كه دو ساختمان 4 طبقه هستند. طبقات اول و دوم و سوم سلول‌هاي انفرادي و طبقه چهارم بند عمومي است كه داراي سوئيت هاي 4 نفره يا 6 نفره است كه معمولا پس از پايان مراحل بازجويي شما را به بند عمومي مي‌برند و پس از حداكثر 3 روز آزاد مي‌شويد.


7. معمولا 48 ساعت پس از دستگيري، شما به دادسرا (در محل زندان) مي‌برند و در مقابل شما فرم‌هايي به نام فرم تفهيم اتهام قرار مي‌دهند. شما پشت ميزي رو به ديوار خواهيد بود و بازجو پشت سر شما مي‌نشيند كه صورت او را نبينيد. سوالات اين فرم‌ها معمولا بدين شكل است :

• آدرس، شماره تلفن، شماره موبايل و... :
توجه داشته باشيد كه برخي از دوستان گفته‌اند كه اگر شماره موبايل خود را ندهيد در ليست مخابرات و ايرانسل نام شما جستجو مي‌كنند، لذا بهتر است شماره خود را بدهيد.

• آدرس E-Mail و وبلاگ و... :
همانطور كه گفته شد سعي كنيد دو E-Mail داشته باشيد و مراتب امنيتي در Facebook و ديگر شبكه‌هاي مجازي را رعايت كنيد.

• داشتن ماهواره در منزل :
در صورت مثبت بودن جواب، سوالي مي‌پرسند كه چه برنامه‌هايي از ماهواره مي‌بينيد. در پاسخ بگوييد ابدا هيچ برنامه سياسي نمي‌بينيد. (يا بدليل پارازيت قادر به ديدن هيچ كانالي نيستيد)

• شركت در تظاهرات :
ابدا به شركت در تظاهرات اعتراف نكنيد، حتي نگوييد براي تماشا رفته بوديد كه اين سرآغاز رشته‌اي ديگر از سوالات مانند :
چه شعارهايي شنيديد؟
چه كساني را شناختيد؟
و...
در واقع هر جواب شما آغاز سوال بعدي خواهد بود، لذا بازهم اكيدا توصيه مي‌كنيم كه براي هر روز مهم جنبش سبز يك سناريوي از پيش ساخته و هماهنگ با خانواده و نزديكانتان داشته باشيد.

• اگر دليل دستگيري شما شماره ماشينتان بود :
مي‌ توانيد ادعا كنيد كه از مسير مربوطه به دليلي غير سياسي (مثلا خريد يا ديد و بازديد) عبور مي‌كرديد.

• اگر دليل دستگيري شما عكس يا فيلم بود :
اگر در عكس يا فيلم كار خاصي انجام نمي‌داديد (مثلا در محلي خلوت خيلي عادي ايستاده بوديد) مي‌توانيد بگوييد كه از آن محل عبور مي‌كرديد كه گرفتار شلوغي و تظاهرات شديد و از مسيري ديگر خارج شده و به مكان مورد نظر خود رفته ايد، اگر در عكس يا فيلم در حال زد و خورد بوديد سعي كنيد به نحوي انكار كنيد و قبول نكنيد كه عكس متعلق به شماست. (البته در اين مورد كار شما اندكي سخت خواهد بود)

• اگر دليل دستگيري شما اس.ام.اس بود :
تا پرينت اس.ام.اس خود را نديده‌ايد به هيچ اس.ام.اس سياسي اعتراف نكنيد.
اگر پرينت اس.ام.اس شما را دادند بگوييد صرفا اس.ام.اس ها را دريافت مي‌كرديد چون مي‌خواستيد از قضايا اطلاع داشته باشيد و براي دوستانتان نيز به همين دليل ارسال كرده‌ايد. همچنين بگوييد كه نمي‌دانيد دوستانتان در تظاهرات شركت مي‌كنند يا نه. (البته در اين مورد نيز كار شما بازهم كمي سخت است، لذا سعي كنيد از اس.ام.اس استفاده سياسي نكنيد.)
 برگ تگ نويسي : به تعداد كساني كه به آنها اس.ام.اس داده ايد اين برگه ها را دريافت مي‌نماييد كه بايد مشخصات آنها را بنويسيد. حتي‌الامكان مشخصات را مختصر و كلي بنويسيد، به جزئيات اشاره نكنيد. (مثلا سوالاتي در مورد آدرس منزل نزديكانتان را دقيق جواب ندهيد، بگوييد آدرس را چشمي بلديد و نام خيابان‌ها را نمي دانيد.)

• رابطه با گروه‌هاي سياسي و كشورهاي خارجي:
هر گونه رابطه‌اي با گروه‌هاي سياسي، سلطنت طلب، منافق و همچنين سرويس‌هاي اطلاعاتي كشورهاي بيگانه و شبكه‌هاي خبري خارجي را شديدا رد كنيد و از آنها اعلام انزجار (!) نماييد. توجه داشته باشيد كه ضد و نقيض نگوييد و ابدا به هيچ چيز اعتراف نكنيد چون سيستم قضايي ايران به نحوي است كه بدون اعتراف شما هيچ مجازاتي براي شما ممكن نيست. سعي كنيد تا مي‌توانيد وانمود كنيد كه از مسائل سياسي ناآگاهيد، سخت مشغول كار يا درسيد و براي اين مسائل فرصتي نداريد.
همچنين به شدت مراقب دروغ‌ها و حيله‌هاي بازجوها (مثلا داشتن فيلم و عكس از شما، تهديد خانواده، اخبار نا اميد كننده از بيرون زندان، روزنامه‌هاي ساختگي، صدور حكم عليه شما و...) باشيد. در ضمن به هيچ كدام (تكرار مي‌كنم : هيچ كدام) از وعده‌هاي بازجو اعتماد نكنيد. (مثلا : اگر اعتراف كني آزاد مي‌شوي... يا اگر اسم 10 نفر را بگويي آزاد مي‌شوي) اعتماد به وعده بازجو سرآغاز مرحله جديدي از گرفتاري‌هاي شما خواهد بود !
نكته‌ي ديگر كه بسيار مفيد است اين مطلب است كه مي توانيد با اطلاعات بي ربط دادن بازجو را گيج كنيد و همچنين از صحبت‌هاي بازجو عليه خودش استفاده كنيد. (توجه كنيد كه بازجو در طول روز با عده‌ي زيادي صحبت مي‌كند لذا درست به خاطر ندارد كه به هر كس دقيقا چه چيزهايي گفته است. به عنوان مثال اگر بازجو به شما گفته بود كه اهل كجاست يا چند ساله است، در روز ديگري به او بگوييد كه مي‌دانيد اهل كجاست و سن و سالش را نيز مي‌دانيد و يا صدايش خيلي آشناست. بازجو به شدت آشفته خواهد شد، زيرا از اين مي‌ترسد كه توسط شما شناسايي شده باشد و روزي كه آزاد شديد براي انتقام به سراغش رويد.) اين قسمت صرفا بستگي به هنر سخنوري و دقت شما در شنيدن دارد.

8. از شما تعهد مي‌گيرند و برگه نظرخواهي و توقعات از نظام را در مقابل شما قرار مي‌دهند تا پر كنيد.


9. با گرفتن وثيقه (فيش كارمندي دولت، چك يا سفته، سند) شما آزاد مي‌شويد.


10. زمان آزادي خود را مي‌توانيد به خانواده خود اطلاع دهيد.


منبع: جرس

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر